DRUŠTVO KOMUNIKACIJE _ by Dominis


Halo, čujemo li se?

Halo, halo, nešto mi šumi, halo…

To je šum nerazumijevanja!

 

Upravo tako nekako zvuči postmodernistička komunikacija, ukoliko ovo vrijeme i nije već preraslo čak i postmodernizam pa bi ga mogli nazvati nekim novim imenom npr. doba probaverunt-izma ili nešto takvo. Milijarde postova dnevno, tisuće od njih mi prelistamo, like-amo, share-amo. A sve je krenulo s radiom da bi došli do Meta-e i uskoro do VR stvarnosti. Dok još nije bilo Interneta (njegov primitivni predak nastati će tek pet godina kasnije) papa Pavao VI. nazvao je medije „novom vrstom moći“[1]. Pa nastavlja: „Kako da se onda ne upitamo o onima koji stvarno drže tu moć u svojim rukama?“[2]

I današnji internet, govorim o internetu jer je on najčešće sredstvo današnjeg komuniciranja, i izgleda najtransparentniji medij ali i to je samo privid. Istina, na Zapadu, možete reći gotovo sve što vam padne na pamet ali oni imaju načina: „Kao što je ustvrdio ekonomist Paul Nystrom, morate pokušati proizvesti potrošače i stvoriti potrebe tako da ljudi ostanu u zamci.“[3] Mi još nismo svjesni koliku moć ima jedna kompanija poput Googla. To više nisu sustavi prikupljanja i prenošenja informacija, kako su zamišljeni, to su više reklamni bilteni, milijarde i milijarde se okreću na reklamama. A društvo nasjeda. Pa se Bruckner s pravom pita da li je Homo Consumans zadnji stadij Homo Sapiensa?[4] Da ne ostanem dužan moram i spomenuti one „Uvjete korištenja“ i „Pravila privatnosti“ koje nitko ne čita, a uglavnom se odnose na prikupljanje podataka i statistiku koju onda mnoge velike kompanije otkupljuju kako bi vam znali poslati pravu reklamu točno pet minuta nakon što pomislite ili pričate o tom proizvodu.

Da li današnji svijet zbilja možemo nazvati društvom komunikacije. Da, ali bi mu možda bliži izraz bio „društvo informacije“. Zašto sam izabrao izraz „komunikacije“ jest stoga što ima taj potencijal i to veći nego ikad u povijesti. Lijepo bi bilo da današnju potrošnju milijarda gigabajta na internetu možemo nazvati komunikacijom ali to je prije odnos prodavač – kupac.

Društvene mreže i nisu više sredstva komunikacije među obitelji, prijateljima kako su bile zamišljene već su pune profesionalnih reklama ljudi koji pokušavaju postati viralni ili već jesu viralni. Zato ne čudi uspjeh nove društvene mreže Nospeace, a za njom će sigurno doći i slične, koja vraća komunikaciju među ljudima u prvi plan. Za sada bez algoritma, slika i videa. Samo tekst, nešto poput nekadašnjih analognih mobitela. To nas, malo starije, vraća u neka nostalgična vremena kada je Ericsson T10 bio vrhunac tehnologije.

Društvo čezne za komunikacijom. Ali je traže na posve krivim društveno normiranim mjestima. U grupama ljudi koje uopće ne poznaju, na stranicama zvijezda i zvjezdica. I to nije ništa loše ali pravu ćete komunikaciju osjetiti tek kada napravite obiteljsku grupu na WhatsApp-u, ili grupu bliskih ljudi. Mjestu gdje nisu bitni like-ovi nego opuštena komunikacija među bliskim nam ljudima. Već imate? Super!

Jednostavno potencijal interneta za stvaranje društva komunikacije je ogroman. Ali do čovjeka je kako će ga koristiti. Internet se istina pomalo rasplinuo. Previše je toga na njemu. No još uvijek i uza sve algoritme možemo na njemu naći mnogo vrlo dobrih i korisnih stvari. Zato vjerujem da ovo vrijeme može donijeti nove poglede na svijet i društvo. Komunikacija, osobito ona koja nas povezuje s bliskim ljudima svakako može poboljšati naš društveni život. Koristite sve blagodati tehnologije, ali ipak ostanite u stvarnom svijetu. Nijedna aplikacija ili video poziv ne može u potpunosti zamijeniti stvarnu komunikaciju licem u lice. Fali dodir, fali pogled, fali osoba u prostoru koji je često prazan pa imali mi milijune like-ova i dalje možemo biti osamljeni.

Dakle, da društvenim mrežama i internetu ali prije svega društvo komunikacije nastati će našim stvarnim odnosima s ljudima koje srećemo. Da, svakoj vrsti komunikacije ali ostati fokusiran na stvarne ljude, na jednostavnost stvarnog života, osobito na blisku zajednicu ljudi koje volimo.

by Dominis



[1] Usp. Sv. papa Pavao VI., Octogesima Adveniens, br. 20

[2] Isto. br. 20

[3] Noam Chomsky, Sustavi moći, Ljevak, Zagreb, 2013., str. 36

[4] Usp. Pascal Bruckner, Bijeda blagostanja, Algoritam, Zagreb, 2004., str. 131


Nema komentara

Pokreće Blogger.