DRUŠTVO KOMUNIKACIJE _ by Dominis
Halo, čujemo li se?
Halo, halo, nešto mi šumi, halo…
To je šum nerazumijevanja!
Upravo
tako nekako zvuči postmodernistička komunikacija, ukoliko ovo vrijeme i nije
već preraslo čak i postmodernizam pa bi ga mogli nazvati nekim novim imenom
npr. doba probaverunt-izma ili nešto takvo. Milijarde postova dnevno, tisuće od
njih mi prelistamo, like-amo, share-amo. A sve je krenulo s radiom da bi došli
do Meta-e i uskoro do VR stvarnosti. Dok još nije bilo Interneta (njegov
primitivni predak nastati će tek pet godina kasnije) papa Pavao VI. nazvao je
medije „novom vrstom moći“[1]. Pa nastavlja: „Kako da se
onda ne upitamo o onima koji stvarno drže tu moć u svojim rukama?“[2]
I
današnji internet, govorim o internetu jer je on najčešće sredstvo današnjeg
komuniciranja, i izgleda najtransparentniji medij ali i to je samo privid.
Istina, na Zapadu, možete reći gotovo sve što vam padne na pamet ali oni imaju
načina: „Kao što je ustvrdio ekonomist Paul Nystrom, morate pokušati proizvesti
potrošače i stvoriti potrebe tako da ljudi ostanu u zamci.“[3] Mi još nismo svjesni koliku
moć ima jedna kompanija poput Googla. To više nisu sustavi prikupljanja i
prenošenja informacija, kako su zamišljeni, to su više reklamni bilteni,
milijarde i milijarde se okreću na reklamama. A društvo nasjeda. Pa se Bruckner
s pravom pita da li je Homo Consumans zadnji stadij Homo Sapiensa?[4] Da ne ostanem dužan moram
i spomenuti one „Uvjete korištenja“ i „Pravila privatnosti“ koje nitko ne čita,
a uglavnom se odnose na prikupljanje podataka i statistiku koju onda mnoge
velike kompanije otkupljuju kako bi vam znali poslati pravu reklamu točno pet
minuta nakon što pomislite ili pričate o tom proizvodu.
Da
li današnji svijet zbilja možemo nazvati društvom komunikacije. Da, ali bi mu
možda bliži izraz bio „društvo informacije“. Zašto sam izabrao izraz „komunikacije“
jest stoga što ima taj potencijal i to veći nego ikad u povijesti. Lijepo bi
bilo da današnju potrošnju milijarda gigabajta na internetu možemo nazvati
komunikacijom ali to je prije odnos prodavač – kupac.
Društvene
mreže i nisu više sredstva komunikacije među obitelji, prijateljima kako su bile
zamišljene već su pune profesionalnih reklama ljudi koji pokušavaju postati
viralni ili već jesu viralni. Zato ne čudi uspjeh nove društvene mreže Nospeace,
a za njom će sigurno doći i slične, koja vraća komunikaciju među ljudima u prvi
plan. Za sada bez algoritma, slika i videa. Samo tekst, nešto poput nekadašnjih
analognih mobitela. To nas, malo starije, vraća u neka nostalgična vremena kada
je Ericsson T10 bio vrhunac tehnologije.
Društvo
čezne za komunikacijom. Ali je traže na posve krivim društveno normiranim
mjestima. U grupama ljudi koje uopće ne poznaju, na stranicama zvijezda i zvjezdica.
I to nije ništa loše ali pravu ćete komunikaciju osjetiti tek kada napravite
obiteljsku grupu na WhatsApp-u, ili grupu bliskih ljudi. Mjestu gdje nisu bitni
like-ovi nego opuštena komunikacija među bliskim nam ljudima. Već imate? Super!
Jednostavno
potencijal interneta za stvaranje društva komunikacije je ogroman. Ali do
čovjeka je kako će ga koristiti. Internet se istina pomalo rasplinuo. Previše
je toga na njemu. No još uvijek i uza sve algoritme možemo na njemu naći mnogo
vrlo dobrih i korisnih stvari. Zato vjerujem da ovo vrijeme može donijeti nove
poglede na svijet i društvo. Komunikacija, osobito ona koja nas povezuje s
bliskim ljudima svakako može poboljšati naš društveni život. Koristite sve
blagodati tehnologije, ali ipak ostanite u stvarnom svijetu. Nijedna aplikacija
ili video poziv ne može u potpunosti zamijeniti stvarnu komunikaciju licem u
lice. Fali dodir, fali pogled, fali osoba u prostoru koji je često prazan pa
imali mi milijune like-ova i dalje možemo biti osamljeni.
Dakle,
da društvenim mrežama i internetu ali prije svega društvo komunikacije nastati
će našim stvarnim odnosima s ljudima koje srećemo. Da, svakoj vrsti
komunikacije ali ostati fokusiran na stvarne ljude, na jednostavnost stvarnog
života, osobito na blisku zajednicu ljudi koje volimo.
by
Dominis
[1] Usp. Sv.
papa Pavao VI., Octogesima Adveniens, br. 20
[2] Isto. br.
20
[3] Noam
Chomsky, Sustavi moći, Ljevak, Zagreb, 2013., str. 36
[4] Usp. Pascal
Bruckner, Bijeda blagostanja, Algoritam, Zagreb, 2004., str. 131
Post a Comment