Osvrt na esej Waltera Benjamina _ Umjetničko djelo u razdoblju tehničke reprodukcije
Walter Benjamin je
Nijemac židovskog podrijetla. Književnik, filozof i prevoditelj najpoznatiji
upravo po eseju Umjetničko djelo u razdoblju tehničke reprodukcije kojeg je
objavio 1935. u časopisu Zeitschrifi fur Sozialforschhung.
Želim ovaj esej započeti
jednim pitanjem. Pitam se da li je Walter i u najluđim snovima mogao zamisliti
da će devedesetak godina nakon njegova eseja nastati i biti opće prihvaćeni AI
koji dnevno proizvode milijarde slika koje mogu biti u stilu bilo kojeg od
poznatih autora? No nije samo riječ o slikama već je AI isto tako spremna
reproducirati tekst i tko zna što još.
Paul Valéry je proročki
govorio kad je rekao kako „valja očekivati da će tako velike inovacije
preobraziti svu tehniku umjetnosti, da će time utjecati na samu stvaralačku maštu
i možda najzad najčudnije izmijeniti i sam pojam umjetnosti.“[1]
Autor u predgovoru
spominje Marxovo stajalište o kapitalizmu. Kako kapitalizam stvara proizvode
„na traci“ u tom smjeru će se razvijati i umjetnost. U takvom sustavu po strani
se stavljaju „stvaralaštvo i genijalnost, vječna vrijednost i tajna.“[2]
Istina, umjetničko djelo
je kroz čitavu povijest bilo moguće reproducirati. Grci su poznavali „odljev i
otisak. Bronce, terakote i novci bili su jedina umjetnička djela koja su mogli
proizvoditi u velikim količinama.“[3] Nešto kasnije se grafika
reproducirala drvorezom, dosta kasnije je Gutenberg smislio tiskarski stroj
koji je donio revoluciju u reprodukciji teksta. Negdje u isto vrijeme smišljena
je litografija da bi je naslijedila fotografija, sve je bilo spremno za
ekspanziju reprodukcija u umjetnosti. Ne smijemo zaboraviti ni reprodukciju glazbe.
Gramofonske ploče donijele su zborsku kompoziciju, izvedenu u dvorani ili pod vedrim
nebom u sobe gotovo svih ljubitelja glazbe. Pa radio, pa film, prvo nijemi pa s
glasom. Pa Internet koji povezuje sve to i nudi još mnogo više mogućnosti…
Autor će istaknuti kako „proizvod
tehničke reprodukcije umjetničkog djela ne moraju nauditi strukturi umjetničkog
djela, ali u svakom slučaju obezvređuju njegovo “ovdje i sada”.“[4] Takva djela više nisu
autentična, nemaju svoju priču. Jedno je slušati koncert U2-a na YouTube-u ili
biti na njihovom koncertu. U pitanje se dovodi „vrijednost povijesnog
svjedočanstva. (…) “Ovdje i sada” originala tvori pojam njegove autentičnosti.“[5] Jednokratna se pojava
umnogostručuje. U filmu je sve to otišlo još puno dalje, sve je uvjetovano i „nezamislivo
bez te njegove destruktivne, katartičke strane: likvidacije tradicionalne
vrijednosti kulturnog nasljeđa.“[6] Abel Gance se nadao nečem
sasvim drugom kad 1927. „oduševljeno uzvikuje: “Shakespeare, Rembrandt,
Beethoven pravit će filmove... sve legende, sve mitologije, svi mitovi, svi
začetnici religija, jest, sve religije... čekaju svoje uskrsnuće u filmu, a
heroji navaljuju na vrata.”“ Tim riječima, i ne shvaćajući, poziva na
likvidaciju povijesti. No ne mijenjaju se samo umjetnička djela već i „ljudsko
osjetilno opažanje“[7]
i medij.
„Naime: današnje mase
isto toliko strastveno teže da stvari približe sebi prostorno i društveno,
koliko i da prevladaju jednokratnost svake datosti posezanjem za njezinom
reprodukcijom.“[8]
U to nas uvjeravaju milijuni selfija i video zapisa na svim mogućim društvenim
mrežama i izvan njih. Što nije ništa drugo doli reproduciranje trenutka, a
milijarde pregleda nisu ništa drugo nego želja za prostornim i društvenim
približavanjem. Pa će završiti treće poglavlje riječima: „Utjecaj realnosti na
mase i masa na nju proces je neograničenog dosega i za mišljenje i za
promatranje.“[9]
„Jedinstvenost
umjetničkog djela identična je s njegovom ukorijenjenošću u kontekst tradicije.
Ta je pak tradicija nešto izuzetno živo, nešto izvanredno promjenjivo.“[10] Bitan je kontekst
nastajanja djela. Tako je neki antički kip bio drugačije percipiran u antici,
srednjem vijeku ili danas. Kipovi su u antici uglavnom služili u svojstvu
rituala, to je njihova autentična svrha. Današnji pogled na ta djela autor će
nazvati „posvjetovljeni ritual.“[11] No „tehnička reprodukcija
umjetničkog djela prvi put u svjetskoj povijesti oslobađa djelo njegove
parazitske egzistencije u ritualu. (…) Ali u trenutku kad zakaže mjerilo
autentičnosti u umjetničkoj proizvodnji, mijenja se i cjelokupna funkcija
umjetnosti.“[12]
Umjetnost tada najčešće postaje sluga politici.
Svakako „emancipacijom
pojedinih umjetničkih zadataka iz krila rituala raste mogućnost za izlaganje
njihovih proizvoda. Veća je izloživost portretne biste koja se može slati ovamo
i onamo, nego božanske statue koja ima stalno mjesto u unutrašnjosti hrama.“[13] Tako umjetnost dobiva
posve novu funkciju. No npr. fotografija ljudi u „kultu sjećanja na daleke ili
preminule kultna vrijednost slike nalazi posljednje utočište.“[14] Ali s nastankom
fotografije bez ljudi, u Adgetovim pustim pariškim ulicama na primjer,
izložbena vrijednost po prvi put nadvladava kultnu.[15]
U njenim počecima
postavljalo se pitanje da li je fotografija umjetnost. Film je tu priču podigao
na entu. Pa su neki teoretičari filma, pokušavajući dokazati njegovu umjetničku
vrijednost, davali filmu kultne oznake. Tako „Séverin-Mars
piše: “Kojoj je umjetnosti bio dat san,... poetskiji i realniji u isti tren! S
tog bi stajališta film predstavljao neusporedivo izraženo sredstvo, a u
njegovoj bi se atmosferi kretale samo ličnosti najplemenitijeg mišljenja u
najsavršenijim i najtajanstvenijim trenucima njihova života.”“[16] Baš me zanima što bi Séverin-Mars
rekao na npr. Tarantinov Reservoir Dogs. Kultni film generacije rođene
sedamdesetih i osamdesetih. Vrijeme naše mladosti, a danas je to još uvijek
poprilično naglašeno, označili su filmovi puni nasilnih antijunaka ili junaka,
svejedno, i jedni i drugi su prikazani u svjetlu iznimnog nasilja i opskurnih
situacija. Daleko, daleko od zamisli prvih teoretičara filma.
Nadalje, „filmu je mnogo
više stalo da glumac predstavi aparatu sebe nego nekoga drugog publici.“[17] „“Filmski glumac”, piše
Pirandello, “osjeća se kao u progonstvu. Nije samo prognan s pozornice, već i
od sebe. S mučnom nelagodom osjeća neobjašnjivu prazninu koja na staje
pretvaranjem njegova tijela u sjenu, ono nestaje i lišava se sebe i svoje
realnosti, svog života, svoga glasa i šumova koje izaziva pomicanjem, da bi se pretvorilo
u nijemu sliku koja za tren zatitra na platnu i rasplinjava se u tišini...“[18] Glumac gubi autentičnost
trenutka, „sada i ovdje“ postaje „uvijek i svugdje“ gubi se kako to naziva
autor „aura“. Nešto od te autentičnosti zadržalo se do danas u kazalištu, no
neusporediva je popularnost filma i kazališta. Autor zaključuje kako je „umjetnost
pobjegla iz carstva lijepog privida koje je dosad vrijedilo kao njezino jedino
prebivalište.“[19]
Glumac tako postaje, i to biva njegova osnovna uloga, sredstvo za zaradu pred
onima koji tvore tržište.[20]
Pa nastavlja: „Svaki
čovjek današnjice može zahtijevati da bude snimljen. Taj zahtjev najbolje
objašnjava pogled na povijesnu situaciju današnje književnosti. Stoljećima je u
književnosti manji broj pisaca bio suočen s tisućostrukim brojem čitalaca. To
se izmijenilo potkraj prošlog (19.) stoljeća. Sve većim proširenjem štampe koja
je čitalaštvu stavljala na raspolaganje uvijek nove političke, religiozne, znanstvene,
stručne, lokalne organe, sve se više čitalaca — u početku samo neki — našlo
pomalo među onima koji pišu.“[21] Za pisca se više ne
školuje. Dovoljno je osnovno poznavanje pisanja, gramatika nekog jezika… Iako,
čak ni to više nije uvjet jer postoje lektori, korektori i, danas, razni drugi
načini kako ispraviti moguće greške u tekstu.
Zaključujemo kako
današnji čovjek želi biti reproduciran.
„Tehnička reproduktivnost
umjetničkog djela mijenja odnos mase prema umjetnosti.“[22] Nekad su umjetnička djela
bila vidljiva tek manjem broju ljudi. I ne čudi da je tek 1753. otvoren prvi
muzej u svijetu, „Britanski muzej u Londonu, koji je bio prva državna muzejska
institucija.“[23]
Istina davno prije su postojale knjižnice no knjiga je i dalje bila subjektivno
umjetničko djelo namijenjena pojedincu koji ju je mogao čitati samo „sada i
ovdje“. S muzejima došlo je do masovnije eksploatacije slikarskih djela.
„Jedna od najvažnijih
zadaća umjetnosti bila je oduvijek stvaranje zahtjeva koje još nije kadra
zadovoljiti. (…) Svaki temeljno novi, probojni zahtjev premašuje svoj cilj.“[24] Takvim „barbarizmima“[25] obiluje Dadaizam. „Dadaisti
su pridavali mnogo manje važnosti tržišnoj vrijednosti svojih umjetničkih djela
nego tome da ih onesposobe kao predmete kontemplacije. (…) Njihove su pjesme
salate riječi, one sadrže besramne obrate i sav zamisliv talog govora. Isto
tako njihove slike na koje su montirali dugmad ili vozne karte! Takvim
sredstvima oni postižu uništavanje aure svojih tvorevina…“[26] Odbacivanje postaje vrsta
socijalnog stava koje je moralo izazvati zgražanje i javno negodovanje.[27] „Iz privlačnog privida
ili dopadljivog sklopa zvukova umjetničko je djelo u dadaista postalo izazovom.
Ono napada promatrača.“[28] Nije li „šok“ prva oznaka
i najuspješnijih umjetnika dosadašnjeg dijela 21. stoljeća? A „zahvaljujući
svojoj tehničkoj strukturi film je fizičko djelovanje šokom.“[29] To je uočljivo u svakom
današnjem Dnevniku. Mnoge viralne snimke nisu drugo nego trenutak snimljene
šokantne situacije. Ta se „Doktrina šoka“[30] koristi i u politici kako
to navodi Naomi Klein u istoimenoj knjizi. Što šokantnije to gledanije.
Umjetnost više ne uzdiže
srca i masovnost je jedina „matrica po kojoj se danas preobražavaju svi
uvriježeni stavovi prema umjetničkim djelima. Kvantiteta se preobraća u
kvalitetu: mnogo veće mase sudionika izmijenile su način sudjelovanja.“ Tako
milijun pregleda ili like-ova[31] donosi vrijednost
umjetničkog djela. Nebitno da li je to djelo samo po sebi totalna, banalna
glupost ili stvarno vrijedno djelo. Danas je, kao i '35. dvadesetog stoljeća,
masovnost uvjet za uopće vrednovanje nekog djela. Jer djelo koje nitko nije
vidio ni ne može biti tema kritike.
by Dominis
Slika naslovnice je djelo AI u kojem sam zatražio da mi reproducira "Zvjezdanu noć" Vincenta van Gogha u stilu Salvador Dalía.
[1] Paul
Valéry, Piéces sur l’art (La conquéte de l’ubiquié)
[2] Walter Benjamin, Umjetničko djelo u razdoblju tehničke
reprodukcije, u: Život umjetnosti, 6, 1968., prijevod: Snješka Knežević, Predgovor
[3] Isto.,
br. 1
[4] Isto.,
br. 2
[5] Isto., br. 2
[6] Isto., br. 2
[7] Isto., br. 3
[8] Isto., br. 3
[9] Isto., br. 3
[10] Isto., br. 4
[11] Isto., br. 4
[12] Isto., br. 4
[13] Isto., br. 5
[14] Isto., br. 6
[15] Usp.
Isto., br. 6
[16] Isto., br. 7
[17] Isto., br. 9
[18] Isto., br. 9
[19] Isto.,
br. 9
[20] Usp.
Isto., br. 10
[21] Isto.,
br. 10
[22] Isto.,
br. 12
[23] muzej.
Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža,
2013. – 2024. Pristupljeno 11.7.2024.
<https://www.enciklopedija.hr/clanak/42619>
[24] Walter
Benjamin, Umjetničko djelo u razdoblju tehničke reprodukcije, u: Život
umjetnosti, 6, 1968., prijevod: Snješka
Knežević, br. 14
[25] Isto.,
br. 14
[26] Isto.,
br. 14
[27] Usp.
Isto. br. 14
[28] Isto.,
br. 14
[29] Isto.,
br. 14
[30] Doktrina
šoka: Uspon razarajućeg kapitalizma je knjiga kanadske spisateljice Naomi Klein na temu globalizacije, objavljena u rujnu
2007.
[31] Čak su
like-ovi još i dobri jer pokazuju da se masi nešto sviđa. Stavimo na stranu da su
s najveće društvene mreže izbačeni unlike-ovi.
Post a Comment